Sunday, June 14, 2009

SELAMAT HARI BAPA

hari bapa
dalam hidup nie , x pernah umur aku sambut hari bapa ni,dulu aku sekolah..x pernah lak cikgu aku remind pasal benda2 ni ..sejak dah keje ni baru aku tahu.....tapi dah terlambat ayah dah meninggal dunia masa aku form 4 lagi....


bapa....aku panggil ayah,.aku punya ingatan yg kukuh kat arwah,apa yg aku ingat pasal arwah dia seorg yg sangat panas baran,so aku takut sangat kat arwah,kenapa aku cakap cam ni coz semalam masa aku n family tgh tgk cerekarama,akak aku ingatkan aku balik pasal ni,katanya,ko ingat ayah..dulu selalu ko kena pukul,sampai ko besarkan..huh..tetiba aku sedih sangat...kenapa arwah dulu suka pukul aku,jahat sgt ker aku ni,klau nak di ingat2 aku xde la degil sangat biasala nakal masa kecik,tapi kenapa yer...aku ingat lagi satu kejadian,arwah marah aku..aku takut sangat ..aku lari keluar rumah..bila aku toleh belakang aku tengok arwah kejar aku ngan kayu besar..agaknya geram sangat x dapat kerjakan aku arwah baling kayu tu kat aku entah macam mana secara kebetulan kaki aku tersepak batu aku jatuh n kayu yg arwah baling melayang atas kepala aku..sejenggal jer nak kene kepala kalau aku x jatuh apa akan jadi yer..masa tu aku terkejut walaupun x kene,masa kejadian tu jiran aku nampak,yg aku ingat dia jerit kat arwah pastu dia ambik aku hantar balik rumah..sampai rumah aku kurung diri dalam bilik..yg aku tahu aku takut sgt nampak arwah.Selain tu aku ingat arwah pernah baling lampu minyak tanah coz geram sgt ngan aku,lampu tu pecah n kaca tu terkena kat kepala aku...pastu bila dah berdarah arwah baru menyesal n cepat2 dia sapu ubat kat aku n satu lagi kisah yg betul2 aku x leh lupa,masa tu arwah dah mula sakit tapi pada fizikalnye aje n masa tu arwah terpaksa berjalan menggunakn tongkat ..tapi mulut still boleh marah lagi,aku ingat sangat kejadian terakhir yg aku kene ngan arwah, masa tu aku leka melihat dia menulis chq ,arwah suruh aku g mandi tapi aku cuma cakap kejap lah ayah orang nak tengok ayah tulis ni..tu je aku kata..tiba2 arwah terus campakkan pen yg dia sedang tulis n ambik tongkat ,arwah belasah aku cukup2..masa tu aku sakit sangat..maklumla akukan dah besar masa tu...sakit seluruh badan aku kene pukul..aku sendiri x tahu apa salah aku,sampai macam tu sekali arwah lepaskan geram,yg aku ingat aku lari dlm bilik n aku tido..esoknya aku bangun pagi nak g sekolah aku nampak arwah dah bangun,dia tenung jer aku,tapi aku punya sikap ego yg amat sangat..aku wat tak tahu jer..aku bersiap g sekolah,aku sempat salam mak aku sebelum pegi tapi arwah aku x nak salam coz aku marah sgt...semasa hari tu aku ada exam pertengahan tahun,tiba2 kwn sebelah aku panggil aku,dia kata ada announce nama aku kene pegi pejabat sekolah..masa aku g aku nampak jiran aku ada..dia kata arwah jatuh sakit x sedarkn masa kat bilik air,aku yg kononnya ingat biasa je aku suruh jiran aku balik dulu...n dia sempat pesan kat aku suruh cepat.Bila aku sampai kat umah aku tgk ramai org kat umah aku,so jiran aku kata arwah dah x sedar diri n dlm keadaan koma masa kat bilik air..masa aku sampai kat hospital,aku sedih sangat tgk arwah n masa tu aku bersyukur sgt coz arwah dah sedar tapi arwah x leh nak bercakap langsung Dr kat arwah kena strok belah kiri badan,n arwah sekarang ada dalam keadaan separuh sedar...aku kesian mak aku ari2 tido kat hospital jaga arwah.. yg aku ingat arwah ada penyakit kencing manis n darah tinggi..tapi lastly Dr dapat trace arwah kene jantung sikit, huh penyakit 3 serangkai ni..mmg bahaya..tapi jgn tak tahu arwah jadi cam ni disebabkan rokok yg dah menjadi darah dagingnya..arwah x leh hidup tanpa rokok tu yg aku ingat pasal arwah ni...sebulan jugakla aku n akak ulang alik naik bas mini masa tu..untuk melawat arwah kat HKL...satu hari tu aku replace tempat ngan mak aku jaga arwah..arwah dah sedar masa tu n bukak mata, masa tu aku sempat mintak maaf n aku tgk arwah senyum jer kat aku ,tiba2 dia pegang tangan aku n dia sempat angkat kening ,masa tu aku sedih sangat coz aku betul2 rasa bersalah....aku tahu arwah syg sangat kat aku cuma sikap panas baran jer yg wat dia lupa kekdg.sepanjang arwah sakit d hospital, aku x nak g sekolah ari2 aku kt hospital..aku sedih sgt n rasa bersalah yg mendalam kat diri aku,coz aku org terakhir wat dia marah sgt2..aku selalu terfikir aku ker yg wat arwah jadi camtu..lepas sebulan akhirnya arwah pergi jugak..Dr kata punca kematian disebabkan pendarahan dalam kepala akibat selaput asap...betul ker?entahla, coz masa Dr ckp aku x faham sgt bahasa2 Dr ni, tapi tula puncanya...tapi sumanya dah berakhir, arwah pergi juga tinggalkan kami 3 beranak..masa tu aku rasa hidup aku kosong sgt..ari2 aku dirundum rasa bersalah,aku cam rasa aku punca sumenya yg berlaku..klaula aku dgr kata arwah hari sebelum kejadian tu n arwah x marah2 mesti aku x menyesalkan..entahla....makan tahun jugaklah aku nak lupakan kejadian ni..coz sampai skg klau aku teringat mesti aku nangis....tapi aku tahu tu sume takdir TUHAN .. mungkin tu cuma penyebabnye aje..n dah mmg tertulis tarikh 30/4/1996 arwah meninggal kan aku sekeluarga ....ALFATIHAH.......................................

sampai hari ni aku takut sangat ngan lelaki2 yg garang n panas baran.......kalau boleh elakkan aku jumpa lelaki2 macam tu....insyallah......

No comments:

Post a Comment