Thursday, May 7, 2009

story merapu2 aku kat opis...

Nukiran rasa,

Dulu aku selalu gelakkan kat org bila mane tengok pasangan bercinta sampai meraung2,konon makan x lalulah,mandi x basah la..tido x lenala..tah aper2 la diorg ni..pastu aku siap kutuk2 lagi..aku ingat lagi dulu ada satu pasangan kat opis aku.,yg lelaki nak kene transfer ke branch..bukan permenant pun temporary jer,tapi yg pompuan ni meraung bagai nak giler,aku siap sound lagi..wey yg ko nangis ni apasal dia bukan pegi mati pun..punya jahat mulut aku ni,tapi kat opis dulu mmg org byk geram ngan aku suka2 ati jer sound org kekdang x nak fikir ati n perasaan org,tapi diorg x leh wat ape..biaqlah mungkin aku senior kot kat sana,n lagi 1 kes aku pernah tgk kat opis jugak,masa tu kat pentry yg pompuan smooking n lelaki plak gatal sesangat,klau dah pompuan tu smooking mmg garang abis ler,kisahnya dia dapat tahu yg lelaki ni g intercom awek lain mahu x meradang si pompuan siap pengsan2 lagi..huh..tapi 2 cases ni yg aku story kat blog aku ni juz nak share jer.
Aku pernah terbaca atikel,orang pompuan jangan di sangka lemah,tangan yg menghayunkan buaian ni mampu menggegar dunia…n aku ni kalau nak di ketegorikan pompuan yg nak kata lemah lembut x jugak.nak kata kasar sangat pun tidak jugak,kira aku ni tengah2 jer…coz hidup aku dari dulu lagi mmg lonely n klau wat sesuatu tu x suka expose sangat,ketegori average jer..tengah2,so aku tahu aku x de lah sampai jadi cam pompuan2 yg cases kat atas aku cerita tu..meraung.nangis,frust sampai tertonggeng n macam2 lagilah…tapi………entahla..sekarang aku cam lemah jer,dah x kuat mane cepat tersentuh,sikit2 nangis,dengar lagu pun nak nangis,entah ape2 la aku nie,mak marah skit pun aku nak sentap,merajuk…huh aku bukan camtu sebenarnya…member tengok aku cam ada masalah tapi aku nafikannya..coz aku x suka lemah dimata org..hehehe…satu hari tu member opis bertanya,eh kak nape sekarang ni org tengok akak cam diam jer,x ceria..kak ko bercinta ker..tapi aku nak bagi jawapan kat sini dlm blog ni..jawapan aku tidak…aku mane reti cinta2 ni…buang karen jer ……………
Dalam diri ni aku ada kemusyilan sikit..akan perbezaan suka kat seseorg n cintakan seseorg,pada aku ejaan jer lain tapi sama maksud satu lagi bila kita ni tersuka kat seseorg bila dah nampak thru colour seseorg tu kita ni cepat sikit terjaga dari terus di buai perasaan indah…lain plak ngan cinta …huh payah sikit nak cerita cuma yg leh aku kata cinta tu buta..LOVE IS BLIND…sumenya indah,apa yg buruk pun nampak cantik..yg jahat pun nampak baik jer…sumenye manis belaka la….so pada mereka yg ada kat situasi cinta dah kronik tu cepat la terjaga,masih byk masa lagi nak perbetulkan…jangan menaruh harapan yg tinggi klau kita rasa sesuatu perkara yg kita wat x jamin apa2 untuk kita…………

Tolong Selesaikan;

1)boleh atau tidak jika kita dah bertahun2 bercinta,tapi x de jodoh,org tu kawin ngan orang lain still patut kawan lagi atau tidak?

2)kalau seseorg sampai tukar agama,alih2 sampai masa nak kawin family tahu anak dia dah islam,n ugut apa patut kita buat?sebagai anak apa yg perlu dilakukan?teruskan perkhawinan ur tinggalkan n g jumpa family semula?

3)mencintai suami orang?perkara x di duga n tak mintak,walaupun di tepis still lagi ada perasaan tu?salah siapa?lelaki ker perempuan?

4)dah kawin family arrangement?tapi x sampai setahun cerai coz xde persafahaman between mereka x tahu nak corak hidup berkeluarga?salah si suami ur isteri?


5)pendapat korang suka n cinta?


perghhh...nape blog aku ni feeling2 ..hehehe saje2 jer jgn fikir yg bukan2....kekadang aku yg brutal ni nak gak perubahan...

1 comment:

  1. meh saye selesaikan...

    1- pada saye, kite masih boleh berkawan, tidak ada salahnya. itulah, bercinta bertahun2 pun jgn acting macam dah cnfrm kahwin sbb jodoh dan ketentuan tu sume di tangan Allah. kalau kite mulakan perhubungan dulu dengan berkawan pastu bercinta, xkan bile da clash terus x tegur kut. kite akhirkan dengan apa yg kite mulekan, iaitu jalinan persahabatan, bak kate orang, berkawan biar beribu, bercinta biar satu...

    2- kene pastikan betul2 dulu bab agama tu. biar jelas, kite mengucap dua kalimah shahadah tu sebab kite nak kenal islam, kite nak jadi hamba allah yg taat, bukan semata2 sbb nak kahwin n agama tu sebagai syarat untuk kahwin je. tentang reaksi kite, xde ape kite boleh buat, sbb tu sume terpulang pada tuan punya badan, die sendiri kene jelas ape die nak dengan pasangan dan apa ada pada islam tu untuk diri die...

    3- cinta itu nikmat Allah kepada sesiapa yang dikurniakan oleh-Nya nikmat tersebut. x kisahlah dengan orang bujang ke, suami orang ke, atuk orang ke atau sape2 jelah. tapi bile dah masuk kes suami orang ni, kene hati2 sikit. bukan apa, sebagaimana kita tahu apa itu rasa sakit hati, cemburu dan rasa dikhianati, itu jugalah yang dirasai oleh sang isteri yang dicurangi itu. x boleh komen banyak2 tentang salah siapa sbb semua tu bergantung pada keadaan. tapi ingat satu perkara je, what you give, you get back lah kan?

    4-kalau nak kate bercerai sbb family yg arrange kan tu pada saye x relevan sgt kut. kalo cmtu, sejak zaman nenek moyang kite dulu abes sume bercerai berai je keje depa kan? sbb org dulu2 sume family yg arrange kan. tentang tak tahu nak corak hidup tu, mmg x masuk akal lah. sbb kite dah tau, da pegi kursus kahwin bagai, untuk kite sedar dan peka betapa perkahwinan itu menuntut kesabaran dan tanggungjawab yang besar untuk kedua2 pihak. masalah timbul bila perkahwinan itu dianggap cume syarat untuk buat perkara2 yg x boleh dibuat kalo x kawen, dalam erti kata mudahnye, just for fun...ape cer la kan?

    5- suka mungkin satu rasa di mana kita selesa dan suka berdampingan dengan orang tersebut. tidak ada rasa segan untuk bercerita masalah, xyah control2 depan mereka dan suka ini tidak melibatkan emosi yang berat. cinta pulak adalah rasa yang mendalam, sukar dizahirkan melalui jasmani, tapi kite akan melibatkan semua perkara yang membabitkan kita dan si dia dengan emosi. lambat call marah, call berjam2 salah, x angkat call bergaduh dan sebagainya.

    sekian, terima kasih...

    ReplyDelete